2013. május 19., vasárnap

Doctor Who: a hatodik és hetedik évad áttekintés, avagy néhány keresetlen szó

Régen hallattam már a hangom Doctor Who terén, ami igencsak meglepő, tekintve, hogy mennyire rajongtam anno az ötödik évadért, majdan Tízes kacsintásáért meg a csini hajáért. Egy időre ugyanis elveszettem a lelkesedésem, a mostani évadzáró (a hetedik szériáé) azonban úgy felpörgetett, hogy izgalmamban mindig félrenyomom a nyamvadt billentyűket, miközben gépelek.

A Doctor Who ötödik évada egyszerűen fenomenális volt, Moffat megmutatta, hogy kell úgy sorozatot írni, hogy a 13 részből csak egy sikerüljön közepesre, a többi mind üssön, ráadásul egy komplex, csavaros történetet adjon, titkokkal (elnézést, spoilerekkel ;)), szerethető karakterekkel, finoman alakuló kapcsolatokkal és humoros jelentekkel. Az ötödik évad valami olyat adott, amit én magam is szívesen írtam volna. Vagy korrektúráztam volna. Vagy szimplán csak a kisujjammal hozzáértem volna a forgatókönyvhöz. Jó, rendben, akkor a szendvicsárus lány leszek, csak hadd vegyek részt a forgatáson!

 
A hatodik évad ehhez képest megdöbbentően gyenge lett, legalábbis az első fele. Valahogyan középszerűek voltak a részek, azóta sem néztem őket újra, pedig a kedvenceimet szerintem láttam már vagy négyszer. A kevésbé kedvenceket meg csak kétszer… De igazán nem is a részekkel volt a baj, hanem a főszállal: River sztorija körülbelül azóta érdekel, mióta megtudtuk, hogy végzi majd abban a bizonyos könyvtárban. A viselkedése alapján valami ütősre számítottam, és Moffat igyekezett is: a River-Pond csavar valami iszonyatosan bonyolultat, ugyanakkor érzelmileg megviselő dolgot produkált, akár csak az időről-időre feltűnő, az időt pont fordítva kezelő történetvezetés. A Doktornak meg végre lett egy igazi családja.

De, de mégsem volt annyira ütős. River viselkedése alapján valami nagyobbra számítottam, valami elementáris kapcsolatra közte és a Doktor között, arra az igazi szerelemre, amit a „The Wedding of River Song” című rész nem adott meg, pedig szerintem minden rajongó erre várt az idegszálaival. Emellett az évadzáró valahogyan összecsapott is volt: a rendes kibontáshoz duplaepizódra lett volna szükség, és bár a „Closing Time” aranyos rész volt, kibírtam volna Craig apává nevelésének története nélkül is.


Persze, a hatos évad sem volt teljesen rossz (mégis csak Moffat keze nyomát viseli), a „Let’s Kill Hitler” című csodát végig röhögtem és bőgtem, a „The girl who waited” megható volt és elgondolkodtató, akár csak a „The God Coplex” – az évad második fele már hozta az elvárt szintet.


 Ezután jött a hetedik évad első fele, melyben az Amy-éktől való búcsú a fő szál. A napokban újranéztem ezt a néhány részt, és bár Amelia Pond haja ilyen hosszan annyira már nem szép, mint rövidebben (ez csak azért fontos, mert imádom a vörös hajú karaktereket, mindig jobban azonosulok velük. Kivéve, ha Arielről van szó. Vannak azok a határok, amiket nem lépek át.), megállapítottam, hogy odavagyok Pondékért. A sorsuk nagyon szomorú, a búcsúepizódjuk majdnem megütötte a Donna által felállított „telebőgök egy vödröt, annyira fáj” szintet, azt pedig külön értékelem az évadban, hogy megmutatta, milyen, ha az ember életében huzamosabb ideig részt vesz a Doktor. Tönkretesz, felőröl, és még sem tudsz kilépni, mert imádod, és ő is imád téged. Tíz év telt el Pondék életéből, majd maga az életük, amikor először láttam a részeket, nagyon sajnáltam őket. Még most is sajnálom, pedig a legnagyobb csoda az életükben mégis csak az volt, hogy „elvesztették a lányukat”. Mert így megismerték Raggedy Mant.


Aztán az évad második felében, a tavasszal együtt megjött Clara. Bevallom, amennyire megszerettem Pondékat, annyira nem tudtam még fél évad után sem érzelmi kötődést kialakítani Clarával. Pedig a története izgalmas és kidolgozott, a személyisége tökéletes: humoros, eszes, titokzatos, talpraesett, ő is felpofozza a Dokit, ha kell, önálló, makacs és józan. (Noha, mintha beleszeretett volna a Doktorba, ti nem így látjátok?) Igazi egyéniség, bölcsészlányos ruhákban piros táskával, és olyan bájos külsővel, hogy Audrey Hepburn majdnem elbújhat mellette. És még mindig hiányzik nekem valami – ami szerintem a Doktorral való kapcsolatában kereshető. Kötődnek egymáshoz és kedvelik egymást, sőt, egymás megmentői, valami mégis hiányzik. Ha rájövök, pontosan mi, kap egy külön bejegyzést, ígérem.


Clara félévadja egyébként megint csak nem volt valami nagy szám, mint a hatos évad első fele. Volt pár eléggé gyenge rész, amikről ordított, hogy bármelyik másik kísérő is megkaphatta volt, szinte bármelyik másik Doktorral, az ilyen töltelékrészek nem tesznek jót a sorozatnak. A Moffat által írt epizódok ellenben nagyon jók voltak, legyen az bármelyik Great Intelligence-es rész, a TARDIS-felfedezős epizód is eléggé erős és izgalmas volt, igazi kerek történettel, valamint Gaimen és Gatiss is eléggé jó epizódokat írt. Így belegondolva csak három epizód volt átlag alatti, valahogyan mégis lesúlyozzák az egész évadot a kollektív memóriámban, fene tudja, miért. Remélem, a nyolcadik évadban Clara jobban a szívemhez nő majd.

Mivel az első részen Rose-zal kell osztoznia, ennek nagy esélye van…

(Jaj, tényleg eléggé keresetlen és kaotikus lett ez a bejegyzés!)

(A hetedik évad zárása River-rajongó lelkemnek külön örömökkel és hatalmas kétségbeeséssel szolgált. Erről részletesebben a következő bejegyzésemben!)

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése