Elgondolkodtató
témát feszeget regényében Pearson: mitől ember az ember? Ehhez egy szerethető kamaszlányt
tesz főszereplővé, aki közel háromszáz oldalon keresztül ezen agyal, hogy aztán
az utolsó negyven oldalon az előzőekhez képest hatalmas mértékben felpörögjenek
az események. Olyan történet ez, mely elsősorban a hangulatra és a elmélkedésre
épül, de ezek varázsát az utolsó oldalakon sajnos megtöri.
A történet
A távoli jövőben, amikor a mesterséges uralkodik a természetes
felett, Jenna Fox súlyos balesetet szenved, és csak egy évvel később tér
magához. Ezután nem csak amnéziájával kell megküzdenie, de arra is rá kell
jönnie, hogy a szülei miért viselkednek olyan furcsán, miért kellett
elköltözniük a biztonságot jelentő orvosok közeléből, és egyáltalán: miért
bánnak úgy vele, mint egy procelánbabával? Egyszerre próbál meg emlékezni, új
életet kezdeni és nyomozni, bár mint később rájön, utóbbi kettő nagyban
akadályozza egymást. Orvosi körökben befolyásos apjának ugyanis csak egy
lehetősége volt, hogy megmentse őt: az agyából megmaradt legfontosabb 10%-ot
bele kellett illesztenie egy teljesen mesterséges testbe, mely nagyrészt
ugyanolyan, mint az előző, egyetlen apró különbséggel – nem emberi. Mellesleg
illegális is.
Merengések kirakósa
Ez adja a történet oroszlánrészét: Jenna az első pár oldalon
megpróbálja összerakni magát, majd csodálkozik, miért emlékezhet olyan dolgokra
is, melyek két hetes korában történtek vele, végül rájön szülei titkára. Ezután
egy kérdésre keresi a választ: vajon ember ő, a megmaradó 10% azzá teszi-e, és
hol a lelke? Van egyáltalán lelke? Egy háromszáz oldalas belső monológról van
szó, melybe mintegy mellékesen bekerülnek olyan dolgok is, mint suli, barátság,
csók, szerelem. (Bár arra nem kapunk konkrét választ, Jenna képes-e szerelemből
szeretni. A könyv előnyére legyen mondva, fel sem vetül benne a kérdés.)
A történet kevésbé mellékes része a család: sok mindent megtudunk
Jenna előző életéről, ő volt a piedesztálra emelt tökéletesség, a szülők szeme
fénye. A szülei rettegnek, nehogy kiderüljön tettük, és bizonytalanok abban, hogy
helyesen cselekedtek-e. Lily, Jenna nagyanyja, megpróbálja távol tartani
magától már meggyászolt unokáját, amennyire csak lehet úgy, hogy össze vannak zárva,
ugyanakkor segítene is neki.
A könyv hangulata, a tagolása (kisebb részekből áll össze, akár a
kirakós, vannak közben szómagyarázatok, ha Jenna egy-egy kifejezést nem ismer,
és közel versszerű, pontokba szedett gondolatok), sőt Jenna karaktere a regény
erőssége. Jenna eléggé összetett, ahhoz képest, hogy közben semmi, imádtam, hogy a párbeszédekben
egyenes és határozott, belső monológjaiban bizonytalan, tetteivel pedig
egyszerre szeretne megfelelni és dolgokra rájönni. Ez egyrészt idegesítő,
hiszen lassabban halad így, mint amúgy tehetné – de végső soron nem ilyen
minden ember?
A cselekmény hiányosságai
Ami viszont nem jött be, az a történetvezetés. Nem azzal volt a
gond, hogy nem adagolta az információkat Pearson, hanem azzal, hogy élesen
váltott. A regény első háromszáz oldala ringató elmerengés, alig valami történik
– senki ne várja azt, hogy Jenna egy kalandokban gazdag nyomozást vág le. Az
utolsó negyven oldalba viszont túl sok mindent sűrített bele az írónő (ide sem
akciót), túl sok cselekedetet és információt, egyszerűen túl sűrített volt az előzőekhez képest. Ez a váltás megrázta
kicsiny olvasói lelkemet.
Ennek ellenére ajánlom a könyvet azoknak, akiket érdekel: hol
kezdődik és végződik az ember, és szeretnének olvasni róla egy hosszabb
elmerengést egy tizenhét éves kamaszlány szemszögéből. Nekem talán hiányzik
belőle még egy adag történés ahhoz, hogy kifejezetten tetsszen, Pearson nagyon
hirtelen elvágta a történet végét, hiányt teremtve. Így mintha merengésből is
kevesebbet kaptam volna, mint kéne. (Háromszáz oldal után… Tudom, telhetetlen
vagyok.)
Kategória: Vedd ki,
kérd kölcsön, érdemes elolvasni, bár beszerezni annyira nem!
(Kérdés azoknak, akik már
olvasták a könyvet: hány éves Jenna lánya a végén? Én kicsinek érzem a
viselkedése alapján (szökdécsel, lábujjhegyre emelkedik, hogy felülhessen a
padra). Az utolsó mozaikdarab 260 évvel később játszódik, Jenna elvileg 70 évet
élt Ethannel, és saját állítása szerint nem sokkal azután, hogy ő elment,
elintézte azt, ami ahhoz kellett, hogy gyereke lehessen. Ezek szerint Kayla 190
éves, vagy mi?:D)
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése