Az
Angyalsors nem világmegváltó fantasy, nem hoz nagy változást az ember életébe
vagy az irodalomtörténet alakulásába, de megvan benne az az apró plusz, amely
elvarázsol, és bedaráltatja veled a korántsem tökéletes könyvet, még akkor is,
ha némi kesernyés ízt hagy maga után.
A
történet
Főhősnőnk, Clara Gardner negyedrészt
angyal. Ez sajnos nem csak azzal jár, hogy szebb, okosabb és ügyesebb, mint egy
átlag földi halandó: rendeltetése is van, amelyet a rátörő látomások révén
ismer meg. Ezek szerint egy ismeretlen fiút kell megmentenie egy erdei
tűzvészből, egy olyan országrészben, melyet nem ismer. Látomása alapján anyja
kinyomozza, melyik erdőről lehet szó, majd a további jóslatok alapján beméri a
pontos helyet is: Clara anyjával és öccsével együtt kénytelen elköltözni
Wyoming államba, mondhatni, a cowboyok földjére.
Itt Clarának nem csak arra kell
ráébrednie, hogy a megmentendő fiú, Chris új iskolája ügyeletes szépfiúja
(akinek a barátnője persze teljes erőből védi a felségterületét), hanem az új
iskolába be kell illeszkednie: barátokat kell találnia, lehetőleg el kell kerülnie,
hogy az iskola dilisének nevezzék ki, és még az egyik fiú, Tuck szurkálódásait
is el kell viselnie…
Miért
szeretem ezt a könyvet?
Vannak olyan könyvek, amik azért
ragadnak magukkal, mert gondosan felépítettek: bármelyik mondatnak óriási
szerepe lehet a folytatásra nézve, és amikor azt hiszed, hogy már mindent
tudsz, de legalábbis sejtesz, rá kell jönnöd, hogy az író megint agyafúrtabb
volt, mint te, ráadásul úgy pörögnek az események, hogy azt sem tudod, ki az
anyád. Már a történet leírásából is látszik, hogy az Angyalsors nem ez a típusú
könyv: leginkább egy tizenhat éves kamaszlány szociális életéről szólt, olyan
apróságokkal fűszerezve, mint repülés, dicsfény vagy természetfeletti
küldetések.
Megint mást a mondanivalója miatt
szeretek meg, azért, mert annyira jól leképezi a társadalmat vagy az emberi
lelket, esetleg a kettőt egyszerre. Az Angyalsors nem ez a típusú könyv: nem
azt mondom, hogy kidolgozatlanok a szereplők, mert szerencsére nem „kétdések”,
annál több van bennük, de nem is eget rengető mélység, pont olyanok, mint amilyennek
egy könnyed, szórakoztató tiniregény szereplőinek lenniük kell. Tuck egyszerűen
imádnivaló, de átlát rajta az olvasó, nem okoz meglepetéseket. (Ennek ellenére
megismételném, Tuck egyszerűen imádnivaló.)
Chris a tipikus tökéletes jófiú, valamivel több titokkal – pontosan az a típusú
karakter, akit nem kedvelek meg. Clara az átlagos, mégis szimpatikus főhősnő, érdekesen
logikátlan komplexusokkal (ha tudja magáról, hogy angyal, és mindenhez ért,
miért hiszi azt, hogy semmihez sem ért?).
Van olyan könyv, aminek a hangulata
varázsol el, minden mondat egyfajta balzsam a lelkemnek, esztétikai kielégülést
(na, ilyet sem gyakran írok le) okoz. Na, az Angyalsors nem ez a könyv. Nem
tudom, az eredeti szöveg milyen (elvileg Hand szépírást tanít), de a fordítás
néhol kifejezetten esetlen.
És valahogy mégis megszerettem. Nem
mindent felemésztő, agybomlasztó, „MIÉRT nincs itt a folytatás?!” szeretet ez,
de még abban sem vagyok biztos, hogy a „visszatérek hozzád” fajta. Ez az az
egydélutános kaland, amelyet nem bán meg az ember: a könyv leköti, sőt magával
ragadja, pörögnek az oldalak, az olvasó pedig hangosan kacarászik (nem egy
poénnál röhögtem fel), és várja a fejleményeket.
És
akkor eljő a vég…
Persze, nem a tökéletes
villámkapcsolat ez, a könyvnek megvannak a hibái, elsősorban sajnos a lezárás.
A könyv kifejezetten könnyed, így nem akartam eget rengető véget, de arra sem
számítottam, hogy az egész tűzvész elveszti a jelentőségét, ráadásul egy
alapvető logikai hibát hoz magával. (SPOILER:
Hogy van az, hogy Angela azonnal rájött Clara esetében, hogy a lány angyal, míg
Christiannál ez nem esett le neki, pedig évek óta ismeri a fiút?) Ráadásul,
alig halad valamit előre a cselekmény. Csendben csörgedezik, meglehetősen
kellemes hangulatba ringatva az olvasót, hogy aztán a végén egy hatalmas pofont
keverjen le neki, majd a képébe röhögjön: haha,
arra biztos nem számítottál, hogy ennyire kevés lényeges dolog történik, pedig fantasyról van szó, ugye?
Ennek ellenére érdekel a folytatás,
még akkor is, ha félek az ellaposodástól vagy az esetleges szerelemi
háromszögtől, amely biztosan hajtépéseket fog előidézni nálam. Az első részben mindenesetre
megvolt az a plusz, melyet nem lehet megfogalmazni vagy megfogni, csak úgy
lebeg a lapok között, az a fajta esszencia, amelytől működik egy történet, és
amely könnyen, nagyon könnyen elpárologhat…
Kategória:
Vedd ki, kérd kölcsön, érdemes elolvasni, bár beszerezni annyira nem!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése