Majdnem egy hónappal a
premier után eljutottam addig, hogy megnézzem, mit alkottak Meyer jobbik
regényéből. A Diane Krugerrel és a
kimondhatatlan nevű Saoirse Ronannal
fémjelzett film lehetett volna rosszabb is, ám még így is messze áll a rajongók
reményeitől.
A történet
A jövőben Földünket elfoglalják a magukat csak lelkeknek nevező
idegenek, akik parazita módjára az emberek testébe költöznek. Csak néhány ember
van még életben, ők bujkálni próbálnak a gonosz idegenek elől. Ilyen Melanie
is, aki azért, hogy öccsét, Jamie-t és szerelmét, Jaredet megmentse, feláldozza
önmagát: a lelkek elkapják, és egyik társukat, Vándort helyezik testébe. A lány
azonban nem adja magát, így ketten osztoznak egy testen. Szerencsére: így
Melanie meg tudja akadályozni, hogy Vándor az emlékeit felhasználva elárulja,
hol bujkálnak szerettei, akit a lelkek egyik vezetője, a Hajtó elszántan keres.
Mondanivaló helyett…
semmi?!
A film és a könyv nem egy részen teljesen eltér egymástól, ami
részben nem lenne gond, ha így is működne a film sztorija. Míg a kötetben
inkább Vándoron volt a hangsúly, azon, hogyan illeszkedik be az emberek közé,
valamint hogyan látja az emberek gyarlóságait és szenvedélyeit, a filmben
Melanie kap nagyobb teret, és a fent említett Hajtó. Ennek megfelelően nem egy
olyan mondanivaló kiveszett a történetből, ami a könyvben benne volt: hogy a
lelkek szemszögéből az emberek egyszerre rosszak és, ha megismerik őket,
csodálatosak; hogy milyen kitaszítottnak és rettegettnek lenni egy csoportban;
hogy működik a csoportdinamika és pszichológia; milyen a jó manipulatív vezető,
stb…
Ezek pont azok a részek voltak a könyvben, amiket szerettem, és
amik felkavartak, így egy kicsit szkeptikusan néztem a film próbálkozásait,
hogy valamit mégis abba a soványka két órába sűrítsen puszta smárolásokon kívül,
ám kész voltam elfogadni a tényt, hogy esetleg sikerrel jár a forgatókönyvíró. Sajnos
nem kellett vesződnöm az elfogadással, a sztoriban felépített potenciált nem
használták ki, így a vége olyan üres és lapos lett, mint egy széttört
kagylóhéj. (Frappáns hasonlat, tudom.) A történet elején láthatjuk, hogy a
Hajtó vad és elszánt, és mivel az egyik leghíresebb színész alakítja a filmben
szereplők közül, a továbbiakban is követhetjük sorsát. Diane Kruger nagyon jól
alakítja a félig bekattant, frusztrált, széteső félben lévő lelket, azonban ezzel
a többlettel, amit az alaptörténethez tettek hozzá, a film végén nem kezdenek
semmit, ugyanaz marad a csattanó (csak kevésbé jön át), mint a könyvben volt,
noha egy ilyen erősen felvezetett ívhez más kellett volna. A rendező még azt a
lehetőséget is kihagyta, ami adott volt ahhoz, hogy jó történet legyen.
A szerelmi sokszög
Így maradtak az ellentmondások (például rögtön azután, hogy
Vándor kijelenti, a lelkek jók, láthatjuk, ahogy a Hajtó agresszívan lép fel,
és így megöli egy társát…) és a szerelmi négyszög, melyet Melanie teste (értsd:
a két lélek; Saoirse Ronan), valamint Jared és Ian alkot. Az ebből adódó feszültségeket is
teljesen elbagatellizálták a filmben: Ian (Jake Abel) hormonproblémákkal
küszködő tinédzserré alacsonyodott a könyvben megismert együtt érző jópasi
helyett; ugyanakkor Jared (Max Irons) belső vívódásai sem jönnek át, holott a
filmbeli Jarednek is azzal kell szembesülnie, hogy szerelme testét egy általa
gyűlölt parazita bitorolja. A mély érzelmek és a hónapokon át alakuló, érdekes
kapcsolatok pár naposnak tűnő csókmaratonokká alakulnak (de legalább senki sem
csillog visszataszítóan).
Ó, az a szép magyar nyelv!
Nekem szinkronosan volt szerencsém a filmhez, és én mondom, ne
kövessétek a példámat! Az amúgy is röhejes szerelmi jeleneteket a pocsék
szinkronszöveg tette még ostobábbá: olyan giccses-sablonos mondatok követik
egymást, hogy a néző nem tudja, sírjon-e vagy nevessen ilyen nyelvi erőszak
hallatán. A legegyszerűbb mondatokat rontották el, és cserélték valamilyen
nehézkes, magyartalan maszlagra, nem kis fájdalmat okozva a nézőknek.
A burkot, ha rajongó vagy, valószínűleg, már úgyis láttad, ha
pedig nem, nézésre nem ajánlom, olvasásra annál inkább. Hihetetlen, de
Stephanie Meyer alkotott valami mélyet, amit aztán sekélyessé formáltak
kétórányi képkocka váltogatásban.
Bizony, hová? :D Egyetértek, bár nekem egy árnyalattal pozitívabb lett az összkép, de lehet, csak azért, mert úgy ültem be a filmre, hogy az agyamat otthon hagytam. :D
VálaszTörlésIgen, olvastam a tiédet, néztem is, hogy te még egészen pozitívan ítélted meg hozzám képest, de azért te is megjegyezted ezeket a dolgokat.:D
Törlés