2012. szeptember 18., kedd

A tűz háborúja, avagy neandervölgyiek Hollywoodból

Ősemberek, francia rendezés és hollywoodi elemek egy több mint harmincéves filmben? Megdöbbentő, de létezik ilyen. És megdöbbentő, de még működik is.

Naoh, Amoukar és Gaw
 A történet
Nyolcvanezer évvel ezelőtt a tűz az emberiség egyik legnagyobb kincse volt. Az ételkészítés, a törzs melegen tartása, magyarán az élet függött tőle. Ezért esnek kétségbe a neandervölgyiek, amikor egy támadás során elveszítik a tüzüket, és nem tudják, hogyan lehet a szent dolgot újra előállítani. Végül elküldik három társukat, kutassák fel a lelőhelyét, és hozzanak belőle a törzsnek.

Főszereplőink (akiknek állítólag vannak nevei, ha nagyon odafigyelsz, és előre megjegyzed, talán ki is hallod a morgásokból, hogy Naoh, Amoukar és Gaw… Sok sikert hozzá!) felkerekednek, dacolva a veszéllyel, a fájdalommal és a hideggel. Azonban nemcsak ellenségeiket győzik le, hanem egy másik törzs tagjaival is megismerkednek, átvéve a fejlettebb társaság néhány szokását.

Hollywoodi elemek
Már a cselekmény leírása is mutatja, hogy nem éppen párbeszédekben gazdag forgatókönyvön alapszik a történet – ezalatt a 96 perc alatt több morgást hallottam, mint eddig egész életemben. (A törzsek „nyelveit” egyébként a cirka 8-13 nyelven beszélő Anthony Burgess fejlesztette ki.) Kezdetben aggódtam is, valahogyan nem tudtam elképzelni, hogy egy annyira dialóg-orientált személyt, mint én, lefoglaljon egy ilyen típusú film, de – bár volt egy mélypont, egészen pontosan a medvetámadás után – határozottan élveztem. Ennek valószínűleg az az oka, hogy hollywoodi filmek elemeivel van tele.

A legértelmesebb neandervölgyi, a férfi, aki megmenti a törzset és megszerzi a nőt – szőke. Két társa állandóan generálja a komikus elemeket, mint valami őskori Stan és Pan. Az agresszívabb társ konfliktusokat is okoz, de végül felülkerekedik féltékenységén; a fent említett hölgyemény valamilyen szinten az eszes, független nő és a szerelmét bármi áron segítő, odaadó asszony keveréke. Emellett megjelenik az ellenséges és veszélyes törzs, legalább két, őszbe forduló, bölcs törzsvezető, és mindenből megtörténik az „első”. Az első szerelem, az első nevetés, az első lelkesítő beszéd, sőt az első misszionárius póz…

Persze, nem csak ilyen boldog dolgok történnek, aki nem bírja a vér, a levágott (és elfogyasztott) kezek, esetenként a (nemi) erőszak látványát, az csak óvatosan kezdjen a filmbe. Nem mondom, hogy művérben tocsog a képernyő, de egyes jelenetek kivághatják a biztosítékot – természetesen, egyáltalán nem öncélúan, hiszen az ősembereket nagyrészt állatias ösztöneik irányították.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése