Mint ígértem, a 100. blogbejegyzésem megünneplésének alkalmából összeszedem azokat a dolgokat,
amelyek a leginkább meghatároznak engem: a stílusomat, a felfogásomat és végül,
de nem utolsó sorban a történetekkel kapcsolatos elvárásaimat. Első körben
lássuk azt az öt filmsorozatot, amelyet a leginkább szeretek!
5. Az elveszett világ
Mostanában kezdek rájönni, hogy ez a régi, még csak nem is
kifejezetten jó sorozat mennyire meghatározza az ízlésem, pedig már alig
emlékszem az egyes részekre[1].
A történet alapját egy ismeretlen világ adja (hohó, Gödörben!), ahová egy
csapat ember beveti magát. Számtalan veszély leselkedik rájuk, például dínók,
majomemberek és hasonló nyalánkságok támadják meg őket napi szinten.
De én nem a kalandokat szeretem ebben a több mint tíz éves sorozatban
(azok annyira fényesen azért nincsenek kidolgozva), hanem a szereplőket, leginkább
Marguerite Kruxot és Lord John Roxtont. Az előbbi hölgyemény a jégkirálynő és a
csípős nyelvű vipera keveréke némi emberséggel, melynek hála nem mindig, csak legtöbbször
gondol magára, valahogy mégis szerethető, mert érezi a néző, hogy ez a viselkedés
csak páncél, amelyet aztán le is vet magáról. Roxton pedig a sötét hajú,
látszólag kemény férfi, aki ha szeret valakit, azért mindent megtesz, és van
benne egyfajta lovagiasság: nem félne feláldozni magát a társaiért, ha arról
lenne szó. A kettejük egyvelege pedig a tökéletes filmes páros,
csipkelődésekkel, szikrákkal, és ha arra kerül a sor, romantikus jelenetekkel,
amelyeket, az előzmények fényében igencsak megbecsül a néző.
4. 10th kingdom – Tizedik királyság
Ez is egy rövidsorozat, melyben a főhősnő New Yorkból véletlenül
a mesék birodalmába csöppen, pénzéhes apjával egyetemben. A helyzetből adódóan
kénytelenek megmenteni egy kutyává változtatott királyfit és annak a birodalmát
a Gonosz Királynőtől. A nyomukba szegődik a farkas is, aki beleszeret a lányba,
és összetalálkoznak néhány trollal, gnómmal meg egyéb meselénnyel.
(Viginia bárányt nyír...:D)
(Viginia bárányt nyír...:D)
Amit igazán kedvelek ebben a sorozatban, hogy bár van egy
normálisan kidolgozott alaptörténete, nem teljesen veszi magát (vagy inkább a
meséket) komolyan. A Farkas nyers húst követel az étteremben; felmásznak a
toronyba a lány hosszú haján, hogy megmentsék, de ez veszettül fáj neki; és még
a We will rock you-t is meghallgathatjuk mint báránynyíró szám. Fenomenális!
3. Gilmore girls – Szívek
szállodája
Biztos vagyok benne, hogy a két hihetetlenül gyorsan beszélő és
humoros lány történetét minden magyar ember ismeri, legalábbis öt és hatvanöt
év között. Elképesztően jó párbeszédek jellemzik a sorozatot, abszurd helyzetek
és emberek tarkítják az egészet, megmutatva, hogy nem csak sablonokra lehet
építeni, mégis: akár a valóságban is létezhetne Stars Hollow, csak kellőképpen
zakkant embereket kéne összegyűjteni. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy
mondjuk olyan 25%-os arányban Rory Gilmore-nak is szerepe van az újságírói ambícióim
kialakulásában.
2. Firefly – A
szentjánosbogár
Elképesztően jó és ehhez képest túl rövid sci-fi sorozat. A
rendező és forgatókönyvíró Joss Whedon nevéhez fűződik például a Bosszúállók és
a Buffy mellett, csak még azoknál is sokkal jobb. Kilenc utazó mindennapjait és
kalandjait meséli el a távoli jövőben, akiket persze üldöz az aktuális hatalmi
rendszer. Whedon erőssége a karakterekben rejlik: mind a kilencen jellemek,
nagyon nagyszerűen ki vannak dolgozva és érzékeltetve, pedig nem egy
személyiségközpontú drámáról van szó. Emellett a közöttük zajló párbeszédek is
fantasztikusak, sziporkázóak, elgondolkodtatóak vagy éppen szomorúak.
Valahogyan így kéne karaktereket alkotni minden (forgatókönyv)írónak.
1.Doctor Who – Ki vagy,
Doki?
Csodás sorozat, szerethető karakterek, nem túlzottan érzelmes,
mégis mély kapcsolatok, frappáns ötletek (már eleve a főszereplő: az időnként arcot
és jellemet váltó, zseni és zseniális Doktor!), humoros jelentek!
(A Tizenegyes Doki a társaival és némi őrültséggel.)
Nagyon pörgős sorozatról van szó, amely jól építkezik: az egyes
részek külön is megállják a helyüket, azonban vannak olyan, az évad
végkifejletére utaló jelek bennük, amelyeket a néző gyakran még csak észre sem
vesz, csak később rakja össze az egészet a fejében. Amellett, hogy az egész
ügyesen fel van építve, az egyes részek is ötletesek, nem kiszámíthatóak, simán
kiválóak egy történetíró-tanfolyam alapjának is. (Ez alól a séma alól egyedül a
hatos évad első fele kivétel – na, azt eléggé elrontotta Steven Moffat. Persze,
ez csak az én véleményem.)
(A szexi Tízes Doki örök barátjával, a kedvenc útitársammal, Donnával.)
Ezeken kívül természetesen más sorozatok is megfogtak az elmúlt
huszonegy évben (lásd Jóbarátok vagy Páran párban), biztos sok ismerősöm
emlékszik még a Bűbájos boszorkákos időszakomra, vagy olyan
rajzfilmsorozatokra, amelyekre én már alig, sőt mostanában is tűnnek fel új,
potenciális szerelmek (Hart of Dixie, sőt a Vámpírnaplók első fél évadja sem
rossz). Azonban ez a fenti öt sorozat viszonylag állandóan végigkíséri az
életemet, és ha nem is tökéletesek, de bizonyos szempontból nagyon hasznosak.
[1] Bár
most a nyári szünet adta szabadidőnek és az AXN-nek hála minden hétköznap
11-től felidézhetem őket.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése