Mint ígértem, a 100.
blogbejegyzésem megünneplésének alkalmából összeszedem azokat a dolgokat,
amelyek a leginkább meghatároznak engem: a stílusomat, a felfogásomat és végül,
de nem utolsó sorban a történetekkel kapcsolatos elvárásaimat. Eddig egészen
könnyű dolgom volt, sorozatból és mangából is megvannak a stabil és mindig
eszembe jutó állandók, de a filmekkel (és majdan a könyvekkel) már más a
helyzet… De megpróbálok semmit sem kihagyni!
5. Mulan
Be kell, hogy valljam, Disney meséken nőttem fel, és még most is
imádom őket, részben valószínűleg a nosztalgia miatt. Az egy estés rajzfilmek egyszerűen
igényesek, legyen szó rajzolásról, történetről vagy zenéről (igen, a legtöbb
számot vagy ezerszer hallottam és/vagy énekeltem már). Nekem kiforgatottnak
tűnik az a negatív hatás is, amit a felnőtt nézők hajlamosak belemagyarázni[1]
például a hercegnős mesékbe: sosem volt kisebbségi érzetem vagy megfelelési kényszerem,
miután megnéztem valamelyiket, és azt sem éreztem, hogy a nőknek az a
feladatuk, hogy csak jók és szépek legyenek, de talpraesettek vagy okosak ne,
sőt, kitartásra tanítottak ezek a történetek, arra, hogy küzdjek az álmaimért.
Ja, és azt sem várom el a pasiktól, hogy gazdagok legyenek és lehetőleg hercegek.
(Bár lehet, hogy bennem van a hiba, ti hogy vagytok ezzel? Valljátok, hogy elég
a szépség meg egy pénzes pasi, és ha ezt a két hozzávalót összekeverjük, kész
az instant boldogság?)
Legkedvesebb történetem persze a harcos, női egyenjogúságért is küzdő, családszerető és kitartó Mulanról szól, aki saját apja helyett áll be a frontra katonának, hogy a sebesült öreg ne küzdjön végig még egy háborút, mert nagy eséllyel belehal. Ehhez az enyhén hímsoviniszta Kínában az kell, hogy férfinak nézzék, és így egyenrangú félként kezeljék harcostársai. Mulan tehát férfiruhát ölt, beveti magát a katonalét szépségeibe, és egy kissé ügyetlen sárkány, egy tökös ló és szerencsetücsök segítségével megmenti Kínát a hunoktól. Igazi hardcore csaj!
Legkedvesebb történetem persze a harcos, női egyenjogúságért is küzdő, családszerető és kitartó Mulanról szól, aki saját apja helyett áll be a frontra katonának, hogy a sebesült öreg ne küzdjön végig még egy háborút, mert nagy eséllyel belehal. Ehhez az enyhén hímsoviniszta Kínában az kell, hogy férfinak nézzék, és így egyenrangú félként kezeljék harcostársai. Mulan tehát férfiruhát ölt, beveti magát a katonalét szépségeibe, és egy kissé ügyetlen sárkány, egy tökös ló és szerencsetücsök segítségével megmenti Kínát a hunoktól. Igazi hardcore csaj!
4. Hogfather – Varázsapu
A Hogfather Terry Pratchett
regényből készült, méghozzá nagyon igényesen, nagyrészt fedi is a történetet.
Ennek megfelelően eléggé összetett, több szálon fut, és egyszerre tűnik nagyon
idiótának és nagyon zseniálisnak. (Nem mintha ez a kettő kizárná
egymást, sőt.) Végül pedig egy nagyobb mondanivalóvá forrja össze magát, és ez
az, amit igazán szeretek benne: nem csak kalandos, fantasztikus és humoros, de
van benne egyfajta mélyebb tartalom. Ezt a mélyebb tartalmat pedig nem tolja
folyamatosan az ember arcába, hogy „nézd, én ennyire komoly alkotás vagyok”, hanem csak felvillantja – ez az a
valami, amire én is szeretnék törekedni írás közben.
3. Hot fuzz – Vaskabátok
Nicholas Angel elsőrangú rendőr: minden ügyet megold, mindenkit
utolér, és elképesztően lelkiismeretes, ha a törtvény betartatásáról van szó.
Nem csoda, hogy munkatársai is elismerik a munkáját, és szépen el is távolítják
a nyüzsgő Londonból egy angol kisvárosba, ahol látszólag semmi sem történik.
Azonban Angelt nem annyira könnyű átvágni: a tökéletes kisvárosban is
bűntetteket keres (hiszen azok hol nincsenek?), és amikor balesetnek (eléggé rosszul)
álcázott gyilkosságok történnek mindenki tiltakozása ellenére nyomozni kezd új,
ügyefogyott társának segítségével…
Szintén jól és érdekesen felépített történet: a kamerakezelés és a filmes vágások az elején kicsit idegesítettek, de végül hozzájuk szoktam, majd
rájöttem, hogy az abszurdság növelésének érdekében kellenek és működnek is. A
történet sem mindennapi: az a fajta abszurd-zseniális ötlet, amelyet annyira
szeretek. (Bár magam számára is meglepően hamar rájöttem a gyilkosságok
indokára. Persze, ha jól figyeltek, már a film közepén elsütik a megoldást, ami
megint csak zseniális!) Simon Pegg és Nock Frost párosa pedig lenyűgöző – sosem
gondoltam volna, hogy egy teknősbéka fejű ember arckifejezéseibe feledkezek
bele (értsd: Pegg mimikája fenomeniális)! Egyedüli rossz pont a végén a nagy
robbanás. Az már teljesen felesleges volt.
2. Love Actually – Igazából
szerelem
(Még) egy olyan film, amelyet mindenki ismer, hiszen karácsonykor
minimum három adó játsza párhuzamosan, és nem is véletlenül. A több szálon futó
történet egyszerre idillikus és valóságos, humoros és szomorú, abszurd és
elképzelhető, tehát minden, ami az élet is. Emellett pedig filmtechnikailag is
zseniálisan van összerakva (nem mintha annyira értenék a filmes megoldásokhoz,
de ezek eléggé nyilvánvalóan egyszerű, mégis trükkös megoldások): például ugyanaz
a zene megy az esküvőn, mint a temetésen: ez egyrészt nagyszerű átsiklás az
egyik jelentből a másikba, másrészt hátborzongatóan utal az élet rövidségére és
körfogására. Az is zseniális, hogy összefutnak a szálak, mindenki kapcsolódik
valahogy valakihez; a kisgyerek egyszerűen imádnivaló; én is akarok egy olyan
táblás vallomást, amilyet Keira Knightley karaktere kapott; és tegye fel a kezét
az, aki a végén, a Nagy Öleléses Jelenetnél és Hugh Grant monológjánál ugyanúgy
meghatódott legalább egy kicsit, mint én… Na, ugye, hogy ugye!
1. Star Wars – Csillagok
háborúja
Közhely, de rám is igaz, hogy imádom a Csillagok háborúját,
gyerekkorom egyik meghatározó filmje. Ahogy az is közhely, de igaz, hogy csak az
eredeti trilógiáért rajongok, az újabbal meg vannak alapvető problémáim[2].
Az eredeti viszont egyszerűen fantasztikusan van összerakva, olyan típusú
történet, ami ha a megfelelő időben kapja el az embert, a hátralévő életében
nem ereszti. Jó és rossz harca, családi problémák enyhén másképp tálalva, a
filmtörténet egyik leglegendásabb szerelmespárja és kardpárbaja, a zöld, bölcs „kisember”
alakja – mindenen érződik a lelkesedés és a találékonyság. George Lucasnak
sikerült legendát teremtenie, ennél tovább ezt nem is magyarázom.
Na, nem csak ennyi filmért rajongok. Az időutazás nagy kérdései a címéhez méltóan hihetetlenül klassz
(három balek pasi, egy kocsma, egy a jövőből érkező szupercsaj és némi zavar az
időben – tuti összetevői egy maradandó filmnek), a Sky kapitány és a holnap világa a legtöbb olyan elemet tartalmazza,
amit szeretek (nagydumás kalandor, belevaló újságírónő), a Holiday-t bármikor megnézném, a Kung
Fu Hustle hülyeségként indul, és példátlanul végződik, a Jane Austen magánélete szomorú és tökéletes, és felsorolhatnék
egy adag olyan tinifilmet is, ami valamiért megfogott. De most nem teszem, így
is alig találok már szinonimákat a zseniálisra.
[1]
Bár erre a kérdésre még visszatérek a szakdolgozatom megírásai után is. Rám
mindenesetre biztosan nincsenek rossz hatással ezek a történetek. Az amerikai
kislányokért meg már nem felelek.
[2] …Mit
csinálnak ezek a szereplők? Hogy lehet valaki ennyire idióta? Miért ilyen
nyálas ez a szerelmes pár? Hol van a Han és Leia-féle varázs? Miért ilyen
nyálas Anakin? Miért ilyen agresszív Anakin? Miért vállalják egy ilyen
felelőtlen ember taníttatását az elvileg nyugodt és bölcs jedik? Miért tartják
ezt a srácot a film jó pasijának, amikor az egyszer Obi-Van Kenobi?! Hogyan szerethettem
én kiskoromban Jar Jart és mégis miért, ó miért bíznak rá ennyire
felelősségteljes pozíciót? Padmé olyan kis helyes volt az első részben. Most
már inkább pedofilnak hat…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése