Mint ígértem, a 100.
blogbejegyzésem megünneplésének alkalmából összeszedem azokat a dolgokat,
amelyek a leginkább meghatároznak engem: a stílusomat, a felfogásomat és végül,
de nem utolsó sorban a történetekkel kapcsolatos elvárásaimat. Legutóbb sorra
vettem azt az öt sorozatot, amelyet a leginkább szeretek, most lássuk a
mangákat!
(Előre szólok, nem vagyok az a nagy mangás. Legalábbis abból a
szempontból nem, hogy meglehetősen egyoldalú az ízlésem mangák terén: általában
shoujókat olvasok. Vagyis inkább olvastam, mostanában valahogy kimaradt az
életemből. Ennek ellenére vannak olyan kedvencek, amiket bármikor előkapnék,
bár egy „vérbeli mangás” lehet, hogy megszólna értük. De pont nem érdekel.)
5. Maria: Lovesick
Igen, máris egy szerelmes témájú mangával indítok… ÉS MIND AZ
LESZ! :D (Legalábbis részben.) Ez a történet egy lányról szól, akinek még
kiskorában meghal az anyja, így a fiatal, és az addig szinte ismeretlen mostohaapja
veszi át a nevelését. Ezzel csak az a gond, hogy a lány kamaszodni kezd, és
beleszeret a mostohaapjába, aki viszontszereti, ennek ellenére a fenti helyzet
miatt nem teljesedhet be a szerelmük. (Szerintem ennyire esetlenül még egyetlen
egy cselekményt sem vázoltam fel, ami az alább kifejtettek fényében enyhén szólva
ciki.)
Igazából nem is a történet az, ami annyira megfogott a mangában, hanem a rajzolása. Egyszerűen gyönyörű, és bár az általam olvasott mangák többsége szép (ha ronda, nem tudom elolvasni. Egyszerűen képtelen vagyok rá.), ez még azokon is túltesz. Valahogy képes megteremteni egy finom, keserédes, a történethez is illő atmoszférát, amit azért tartok fontosnak, mert az írók pedig ezt teszik, csak éppen szavakkal. Nem csak világot teremtenek, hanem a hozzá illő hangulatot is. És ahogy egy rondán megrajzolt mangát nem vagyok képes elolvasni, úgy egy igénytelenül megfogalmazott történetet sem, legyen az bármennyire jó. Meg kell adni neki a keretet.
4. Mitsuba Takanashi: Akuma
de Sourou / Beniiro Hero
Ezt a két történetet ugyanaz a mangaka készítette. Nem mondhatnám,
hogy ugyanolyanok: az egyik szerelmes-családi, a másik meg szerelmes-sportos
történet. (Én szóltam, hogy itt minden manga shoujo lesz! :D) Imádom
mindkettőt: nagyon jó idézetek vannak bennük, a mangaka gyakran felnagyítja a
hétköznapi helyzetek érzelmi oldalát. Ami igazán megragadott az ez volt: „A család nagyon furcsa dolog. Közel állnak
hozzád, mégsem tudsz hozzájuk [mindig] kedves lenni. Pedig tényleg olyan közel
állnak hozzád, hogy nem is tudod szavakba önteni.” (Akuma de Sourou)
3. Svetlana Chmakova: Dramacon
Nem is tudom, hogy ez mennyiben nevezhető mangának, ha csak az
olyan képregényeket nevezzük így, amelyeket japán rajzoló készített, akkor nem,
számomra mindenesetre manga. Egyrészt a témája, másrészt a rajzolása miatt.
Christie-ről, a feltörekvő íróról szól, aki életében először ellátogat egy
AnimeCon-ra, őrült haverjaival és érzéketlen barátjával egyetemben. Itt aztán
összeismerkedik Mattel, a szókimondó sráccal, és alapvetően megváltozik minden…
A történet igazából nem nagy cucc, könnyed vígjáték, érzelmekkel,
leginkább a kapcsolatokra helyezve a hangsúlyt. Mégis pokolian jól működik: a
párbeszédek frappánsak, a karakterek szerethetők, a főszereplők nem egysíkúak, és
a rajzolása sem elhanyagolható. Egyrészt szép, ami el is várható egy kiadott
mangától, másrészt részletes – negyedjére olvasva is felfigyeltem olyan
apróságokra, amik addig nem tűntek fel. Ráadásul Christie 90%-osan olyan, mint
én.
2. Wataru Yoshizumi: Marmalade
boy
A főhősnő, Miki[1]
élete alapvetően a fejetetejére áll, amikor a szülei bejelentik, hogy elválnak.
És ha ez még nem lenne elég, újból meg is házasodnak, méghozzá egy másik
házaspár tagjaival, így külön sem kell költözniük: négyen látják majd el a
szülői teendőket. Ráadásul Miki egy fiútestvért is kap, a titokzatos Yuu-t, aki
múltja után nyomoz…
Ez sem kerülne be a mély mondanivalóval rendelkező történetek
sorába, mégis akárhányszor el tudnám olvasni. Olyan a felépítése, mint amilyet
Watase Yuu is alkalmazni szokott hosszabb hangvételű mangasorozatainál: először
könnyed, humoros, az ember megszereti a karaktereket. Majd a közepétől
felgyorsulnak az események, a mangaka szépen összetöri az olvasó szívét, és
azon kapod magad, hogy nagyon szomorú vagy[2].
De a két módszer nem teljesen ugyanaz: ez a manga mégis tiszta happy enddel
végződik (bár nagyrészt azért, mert másképp a kiadó megverte volna a rajzolót).
1. Watase Yuu: bármely
műve Ayashi no Ceres
Imádom Watase Yuu-t! Ezt a történetét is nagyon szerettem, bár,
bevallom őszintén, csak egyszer olvastam, aztán előállt nálam a „könyv-nyelven”
A burok-effektusnak nevezett lelkiállapot:
nem voltam képes még egyszer nekiállni, annyira megrázott.
Yuu módszerét részben már ismertettem: ő az a galád
történetmesélő, aki humorosnak és lazának indít egy sztorit, megszeretteti a
szereplőket, majd véresen komolyra vált, és azon kapod magad, már a hatodik
kedvenc szereplődet siratod… Aztán persze a vége sem jelent teljes happy endet,
keserédes lesz az egész, de leginkább „keser”. Ennek ellenére és ezzel együtt,
sőt emiatt imádom! Nagyon hatásos technika, biztosan nem felejted el a műveit
(legyen szó akár erről, akár más, hosszú történeteiről), ami alapvetően fontos,
bármilyen sztorit is alkot az író… mangaka.
A Marmalade boy tényleg megunhatatlan. :)
VálaszTörlésAz biztos! :)
Törlés