2016. február 24., szerda

Spotlight, avagy altató a rémálomba

Régen volt már olyan, hogy egy film után szó szerint sírni szerettem volna az elkeseredéstől. Vagyis… talán még sosem volt ilyen. Egész a Sporlight-ig. 

[A bejegyzést spoilert tartalmazhat, ha semmit nem tudsz az ügyről!]

A történet
A The Boston Globe új főnököt kap, aki nemcsak hogy nem nős, nem golfozik, de zsidó, ráadásul még kívülálló is: semmit nem tud arról a városról, ahova megérkezett. Csak a híreket olvassa, és így tűnik fel neki egy óriási kihagyott ziccer: egy katolikus pap gyerekeket molesztált, de ez a hír látszólag szépen lassan el is tűnik a süllyesztőben. A főnök azonban úgy gondolja, hogy a Globe tényfeltáró csapatának, a Spotlightnak érdemes ráállni a témára, hátha van valami több mögötte. Hónapok nyomozása, már megírt újságcikkek ezreinek újraolvasása, órákon át tartó könyvtározás, áldozatok, ügyvédek, papok, rendőrök faggatása és nyaggatása után kiderül, hogy az aztán van. Több mint 1000 megerőszakolt vagy molesztált áldozat, több mint 200 bűnbe esett pap csak Bostonban. Felvetül a kérdés: mégis hogyan úszhatta meg eddig ez a kétszáz ember? Hogyan lehet az, hogy a bűntettet elkövető papok a legnagyobb nyugalommal állhattak egy újabb gyülekezet élére? Miért nem tett feljelentést az a sok tíz család annak idején, amikor a gyerekük akkora bántalmazást szenvedett el, hogy sokan drogozni kezdtek vagy alkoholisták lettek – már ha nem vetettetek véget az életüknek?

A Spotlight ezeket a kérdéseket megválaszolva lehetőséget ad más katolikus városoknak és országoknak is, hogy feltárják, mit is csinálnak a közösségi vezetők.

Történt mindez 2002-ben.

Bevallom őszintén, mivel akkor még eléggé fiatal voltam, az egész csak halvány emlékként, egyfajta lenyomatként maradt meg bennem: a film előtt nem volt meg a sztori, csak az érzés, hogy a látszólag erkölcsös egyházi vezetők is lehetnek nagy rohadékok, és pont a rendszer teheti ezt lehetővé számukra[1]. Így a film után már konkrétan tudom mihez kötni a bizalmatlanságom. Noha nyilván és szerencsére nem minden (katolikus) pap erőszakol meg gyerekeket (a film szerint 6%-uk), aki megteszi, az a legnagyobb bűnt követi el a szememben, a legocsmányabb módon.
 

„Hogy mondhatnál nemet Istennek?”
A Spotlight-ban néhány áldozat elmeséli, mi történt, és hogyan élte meg a dolgokat. Nemcsak arról van szó, hogy megerőszakolták őket. Hanem arról, hogy egy olyan ember tette ezt, akinek hatalma van, aki a morális felsőbbsége részeként „követheti” ezt el. Olyan személy, aki egy jó elvekre (szeretet, béke) épülő rendszer hivatalos képviselője. Olyan személy, aki először azt az érzést kelti a gyerekekben, hogy fontosak, hogy törődik velük, majd egyik pillanatról a másikra ez a törődés átvált valami teljesen másba… És ők nem mondhatnak ellent, hiszen ez a férfi gondoskodott róluk, ez a férfi a vezetőjük, az egyház arca, és mégis „hogy mondhatnál nemet Istennek?”. A papok gyakran hátrányos helyzetű, szegény családból származó fiúkkal teszik ezt meg, akik utána valószínűleg nem merik elmondani senkinek, mi történt. Nemcsak testileg, de lelkileg is visszataszító ez a folyamat. A film azt is felvillantja, hogy ezek a papok is valami ördögi kör részei lehetnek, hogy ők csak azt a fajta „törődést” adják tovább, amelyet azelőtt ők is kaptak, ha nem voltak szerencsések.

A sátáni rendszer jó elvek köntösében
De ez az egész nem létezett volna (nem létezne?) ilyen mértékben, ha a rendszer nem tette volna lehetővé. Mindent felülről mozgattak: a bostoni érsek tudott ezekről az ügyekről, és tudta, hogyan kell a családokkal bánni, hogy a tömeges nemi erőszak ne kerüljön nyilvánosságra; mely ügyvédek és rendőrök segítségét veheti igénybe; milyen dokumentumokat tüntessen el a nyilvántartásból; és ahelyett, hogy „nemi erőszak miatt áthelyezve” hogyan fogalmazzák meg a papi nyilvántartásban, melyik pap miért váltott helyet. Az egész egy majdnem tökéletesen megkomponált rendszerré ált végül össze, amibe Boston összes lakosa beállt, azok az újságírók is, akik nemtörődöm módon elhanyagolták a Spotlight előtt a témát.
 

Az újságíró, a felelősség meg a kiakadás
Nem véletlen, hogy a film tematizálja az újságírói felelősséget is. Valami perverz élvezettel figyeltem, hogy a Spotlight oknyomozói hogyan tárják fel ezt a gyomorforgató esetet, mivel a mi országunkból annyira hiányzik az ilyen típusú újságírás, hogy csak valami groteszk vágyálmom a részévé válni. Végigizgultam velük az egész folyamatot, szó szerint éreztem a mellkasomon a nyomást, hogy „Haladjunk, tárjunk fel mindent!”, valamint azt is megértettem, hogy amikor egy ilyen téma foglalja le az egész napjukat, miért nem tudnak másra koncentrálni, igazán kikapcsolni, belenézni a templomba járó szeretteik szemébe vagy éppen aludni egészen addig, amíg le nem teszik a sztorit az asztalra, és igazságot nem szolgáltatnak. Viszont a film ezt is józan alázattal kezeli: az oknyomozók egyike a folyamat végén kiborul, amikor rájön, hogy az egyik kulcsfontosságú jelet annak idején ő hagyta figyelmen kívül, és így tette lehetővé, hogy még hosszú éveken át helyi gyerekeket erőszakolhassanak meg. Ezek a hősök is csak emberek, akik a részei voltak a rendszernek, még akkor is, ha nem tudtak róla.

Józan alázat
A Spotlight tehát legalább három-négy nagyon erős témát is feldolgoz: a nemi erőszak és gyerekmolesztálás témáját; ahhoz kapcsolódóan a vallási vezetők bűneit; azt, hogy egy látszólag jó elvekre épülő rendszer hogyan legitimizálhat ilyen fajsúlyos bűntetteket; valamint az újságírók felelősségét társadalmi kérdésekben. Ahogy ezt végiggondolom, azon csodálkozom, hogyan nem lett ripacs ez a film. Pedig nem lett az, sőt, gyengéd, jó értelemben hétköznapi, allűröktől mentes. Szerintem ez adja a legnagyobb pofont a film végén.
A Spotlight ugyanis baromira jól ütemezett. Olyan, mint az az altatódal, amit csak félig érzékelsz, ami nem akar beletolakodni a fejedbe, de szervesen hozzájárul ahhoz, hogy elaludj, és amikor végre elalszol, életed egyik legrosszabb rémálmában találd magad, ahonnan, hiába sikítasz vagy sírsz, nincs menekvés, mert végül is, ez a valóság. Éppen ezért valahogyan annyira természetesnek tűnik az egész. Nincsenek túl látványos beállítások és kamera kezelések. Nincsenek túl élénk színek. Gyors vágások, látványos mozdulatok, pörgős harcjelenetek, robbanó bombák. Válaszd bármelyik műfajt, ez a film nem használja a figyelemfelkeltő megoldásait. Ez a film csak halad előre.

Valahogy a színészek sem játszanak, hanem élnek. Nem zökkentenek ki elnagyzolt érzelemkitörésekkel vagy olyan arckifejezésekkel, amik a vásznon jól mutatnak, de a valóságban még senki sem látta őket. Bevallom, a film után pont emiatt elgondolkoztam, hogy a színészek mégis mi a fenéért kaptak erre jelöléseket. De pont ezért. Annyira megtisztelték a témát és a történetvezetést, hogy nem akartak senkit lejátszani a vászonról. És ezzel sokkal, de sokkal többet adtak az egészhez, mint egy látványosan kiemelkedő szerepléssel.

Mert ezeket a témákat igazán megfogni csak alázattal lehet. A Spotlightnak sikerült. Feltárni is, meg átadni is.
 ___________________________

[1] Persze, ebben lehet, hogy nagyobb szerepe volt A notre-dame-i toronyőrnek…

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése